Дослідження потреб молоді
Що таке дослідження потреб молоді і чому воно важливе?
У цій частині ми поговоримо про один з найдоступніших способів дослідження потреб молоді та навіщо це робити молодіжним центрам.


Для чого досліджувати становище молоді?
Дуже просто – для того, щоб бути корисними й ефективними. Щоб працювати з фактами та доказами, “міряти” успішність та впливовість молодіжного центру, доцільність його існування. Це як історія з Дон Кіхотом і його уявними вітряками, що може погано закінчитися, якщо Ви будете працювати із нереальними викликами, запитами чи проблемами молоді.

У даному блоці ми поговоримо про так звану молодіжну політику, що «заснована на доказах», доказова, обґрунтована (від англійського словосполучення «evidence based») – політика, яка не тільки орієнтується на політичні та моральні цілі, це насамперед політика, яка ґрунтується на точній інформації про соціальне становище молодих людей у суспільстві та їх мінливі очікування, ставлення і стилі життя. Таким чином, обґрунтована молодіжна політика (ОМП) виступає за раціональний, строгий, системний підхід до прийняття рішень щодо розвитку молоді. Обґрунтоване прийняття рішень в молодіжній політиці стає можливим через використання точних даних про умови проживання, цінності та установки молоді, обмін даними та їх поширенням із суміжними сферами державної політики.

Де ж нам взяти ці дані про молодь нашої громади, щоб обґрунтувати роботу центру, обрати напрями його роботи? Вірно, провести дослідження. Про що і поговоримо у цьому блоці.

Важливо. Цей блок нерозривно пов’язаний із блоком “Програмна робота
молодіжного центру”, радимо проходити їх почергово, разом.
Як провести молодіжне дослідження?
відео
експертки
Ксенія Ємшина
Фасилітаторка Master Technology of Participation, членкиня IAF
(Міжнародна асоціація фасилітаторів), тренерка молодіжних програм.
Одна з авторок навчання «Менеджмент молодіжної ради».
00
Опитування — це метод збору соціальної інформації про те, що хочемо знати. Воно може бути в офлайн та онлайн-режимі. Закрите і відкрите, сфокусоване і масове. Але всіх їх об’єднують мета і завдання. Що Ви хочете отримати в результаті? Для чого воно Вам потрібне?

Тому перед проведенням опитування обов’язково продумайте план, як все буде відбуватись.

Про що не забути?

01
Як ми вже зазначали, визначте мету опитування. Вона повинна стосуватись того, про що Ви хочете дізнатись від респондентів (тих, кого опитуєте).
02
Оберіть цільову аудиторію тих, серед кого будете проводити дослідження – вік молоді, локацію (до речі, не забувайте про віртуальну локацію, тому що саме там Ви найчастіше зможете знайти молодь).
03
Складіть перелік запитань та оформіть їх в анкету. Найкраще, коли запитань буде небагато – 5-10 пунктів цілком достатньо. Запитання мають бути простими, зрозумілими для молоді, написані їхньою мовою, можна використовувати молодіжний сленг (у прийнятних рамках, звичайно). Намагайтесь уникати слів, що можуть бути неоднозначними у сприйнятті.

Серед запитань (на початку або під кінець) слід сформулювати так звану «паспортичку» – це запитання про вік, стать, місце проживання, місце навчання.

04
Слід взятись за розповсюдження нашої анкети. Звичайно, що сучасний світ нам дарує одну з найкращих можливостей – розповсюдити через мережу Інтернет. Подбайте також про те, щоб ваша цільова аудиторія побачила цю анкету! Розміщуйте її на тих ресурсах чи тих соціальних мережах, де молодь живе, де молодь спілкується.


Не забувайте також, що слід опитувати не лише молодь, яка приходить до вашого молодіжного центру, тому що це можливість дізнатись, які потреби має молодь, що до вас не приходить, створити нові програми чи заходи.

Якщо Ви знаєте, що не у всіх локаціях, де проживає молодь, хороший доступ до Інтернету, подбайте, щоб ці молоді люди отримали паперову версію анкети та подумайте про спосіб, як вони її Вам передадуть заповнену.

05
Тепер слід дати час на заповнення анкети молоддю. Для цього можна виділити 1-2 тижні. Як правило, цього достатньо. Пам’ятайте також про нагадування у цьому часовому проміжку. Розміщуйте заклик до заповнення вашої анкети, коротко вказуючи мету, для чого Ви це проводите, що будете робити із результатами та кінцевий термін заповнення.
06
Тепер прийшов час обробки та аналізу отриманих даних. Якщо ви збирали інформацію в електронному вигляді – то це вам полегшить роботу, тому що всі дані одразу будуть внесені в табличку. Якщо ж ви проводили паперове опитування й отримали певну кількість заповнених анкет, то найкраще всі дані перенести в комп’ютер – програму Excel. Саме вона допоможе вам в обрахунках та зіставленні даних і, навіть, за Вас може намалювати усі графіки, діаграми.
07
Обов’язково сформуйте висновки на основі даних – враховуйте всі-всі-всі нюанси, навіть якщо вони Вам не дуже подобаються і Ви передбачали, що ситуація набагато краща або гірша. Тому, розпочинаючи опитування, Ви маєте чітко розуміти чи готові до отримання результатів, чи готові слухати та чути те, чого потребує молодь.
08
Всі ці висновки слід оформити та представити на загал. Це можна зробити під час круглого столу, на який запросити представників місцевого самоврядування, батьків, громадські організації, місцевий бізнес і, звісно ж, саму молодь.
Також можна опублікувати висновки у місцевому ЗМІ, у соціальних мережах, на сайті молодіжного центру.


І що ж робити далі?

Запам’ятайте одну важливу річ – зробіть так, щоб результати вашого опитування не залишились просто цифрами на папері чи яскравими діаграмами у соціальних мережах. Тепер, знаючи думку молоді, Вам доведеться діяти! Вам потрібно буде відреагувати на те, про що Ви почули.

Вам потрібно буде створити план дій, обрати пріоритети і реалізовувати задумане. Повірте, коли Ви чуєте молодь, реагуєте на її потреби, думки, ідеї, вона мимоволі перетворюється з пасиву в актив!

Успішні кейси
01
Індекс благополуччя від молодіжного центру People.ua. Місто Мелітополь
У 2020 році м. Мелітополь та молодіжний центр People.ua долучилися разом з 8 іншими містами України (м. Дніпро, м. Маріуполь, м. Луцьк, м. Тернопіль, м. Херсон, м.Львів, м. Кременчук, м. Миколаїв) до проєкту «Індекс благополуччя молоді» .

Всього участь у дослідженні взяло 207 молодих громадян віком від 14 до 35 років. Методика розрахунку Індексу розроблена фахівцями Інституту демографії та соціальних досліджень НАН України та представництва UNFPA на основі світових методик побудови індексів розвитку благополуччя молоді (в країні це єдиний інструмент оцінки стану молоді). За результатами дослідження Індекс благополуччя молоді м.Мелітополя  склав 0,69. Це досить високий показник (з 9 досліджуваних міст це 4 показник за рівнем благополуччя).

Про цю практику розповідає наступне відео.

02
Дослідження потреб молоді від Ніжинського молодіжного центру
Ніжинський міський молодіжний центр знаходиться в центрі міста за 5 хв від зупинки “Площа” в бік Центрального ринку по вул. Гоголя або Батюка (біля скверу Гоголя поруч з Паспортним столом) в історичній будівлі старовинної грецької кав’ярні кінця XIX ст. Молодіжний центр має гарну практику досліджень потреб молоді. З результатів цих досліджень формуються програми центру.