
Центрів, які збудовані з нуля та саме з метою роботи молодіжного центру є одиниці (наприклад Пластовий вишкільний молодіжний центр), часто ми займаємо чужі локації, які були спроєктований, наприклад, як будинки культури чи офісні приміщення.
Отримавши такий «спадок», виникає тисяча проблем з тим, як облаштувати свою локацію так, щоб молоді люди відчували себе комфортно та безпечно, або ж як зробити так, щоб не перейматися тим, що немає де залишити верхній одяг 30 учасникам та учасницям, або що молодь не має де заряджати свої гаджети.
голова ГО “Молодіжна Платформа”,
координатор даного сайту
Коли ви зрозуміли, що будете мати програму лідерства, програму із розвитку волонтерства і програму з покращення дозвілля, то, логічно, що саме тоді варто планувати простір центру під відповідний функціонал. Не робіть закупівлі, ремонт, якщо не знаєте з чим ви будете працювати. Може вийти так, що ви зробили ремонт і функціонал для кімнати психолога, але він у вас і не планувався, тому кімната буде пустувати. Ви витратили всі кошти на меблі, а потім придумали кіноклуб для якого потрібний проєктор.
Тому дуже проста і банальна порада. Спочатку програмна робота, яку ви звісно бачите через заходи, а тоді вже ремонт й матеріальне забезпечення під ці заходи.
Я не прошу вас імітувати космічний корабель, хоча ідея цікава, але можна реально подумати про стінопис на стінах на дану тему, знайти шолом космонавта і робити фото із відвідувачами у ньому. Ця легенда (я навмисно не вживаю слово бренд) – гарна деталь вашого образу, маленький прояв креативності, яку, я вважаю, треба розвивати у ваших центра. Не плутайте легенду (зовнішній вигляд + ідею) з брендом. Бренд – це те, що говорять про вас люди, коли ви вийшли із кімнати. Бренд центру треба окремо планувати, може навіть потім ще раз ремонтувати приміщення і мати новий візуал вашого центру.
Раджу це зробити не в перші дні відкриття чи роботи, тому що це вимагає часу, серйозного підходу і вже сформованої команди. Тому на початку вистачить просто креативної легенди.
Найчастіше, це найбільша кімната, де є можливість для проведення тренінгу чи презентації. Більше саме про цю кімнату дивіться у суміжному відео. Другою зоною за важливістю раджу зробити зону для працівників. Вони теж люди й часто втомлюються, потребують власного простору. Найкраще, коли це окрема кімната, яка закривається на ключ. Якщо вже працівники мають, де усамітнитися, подумаймо про кімнату для зборів, зустрічей, клубів. Не всі ваші заходи потребують великого простору: для когось треба провести клуб, для когось збори на 5 людей. Більше про кімнату для зборів у цьому дотичному відео. Ще одна супер важлива зона – це коворкінг або локація для «чіл», відпочинку іншими словами.
Молодіжні центри повинні були б виконувати функцію просторів, де просто може зібратися молодь, не завжди відвідуючи саме заходи вашого центру. Це може бути дуже шумна локація із пуфами чи диванами, де молодь простору «тусить». Це ваша можливість інтеграції молоді до середовища і простору центру. Ще гарними зонами є бібліотека, де є сучасні нові нон-фікшн книги та, в ідеалі, де можна почитати. І вишенькою на торті може стати зона на вулиці із різним функціоналом. Це може бути спортивний майданчик із брусами чи мала сцена для акустичних концертів, молодіжне кафе чи навіть «міський город».
Зони центру – це умовний термін, але добре, коли ви їх називаєте якимись цікавими іменами, наприклад «ланунжзона – 2 вазони», «тренінгова зала 101». Легенди можуть бути різні – головне, щоб суть і атмосфера кожної частини вашого центру вловлювалася молоддю моментально.
Якщо у вас буде знаходитися агресивна і неприємна людина у ролі адміністратора, то до вас більше не прийдуть. Принаймні, в деякі центри України я не дуже хочу повертатися через тон розмови.
Ваш центр – це публічне місце, люди будуть приходити й всі речі можуть ламатися. Зокрема гарні стільці по 500 грн за штуку можуть бути для вас головним болем. Щоб бути готовими (а це основна порада) подивімося відео вище на схемі.
Окремо варто згадати про підлогу, корисність якої можна помножити в рази, обравши правильне покриття.
Варто роздати червоні та сині наліпки чи наклейки. Попросіть молодь позначати на листах враження про це місце та емоції, коли вони ним користуються. Червоні наліпки – для опису теплих місць і позначення плюсів, сині – для пропозицій покращення і тих зон, де молоді люди рідко засиджуються. Важливо, дозвольте молоді рухати меблі (в рамках розумного звісно). Дайте їм можливість дизайнувати простір, як вони хочуть і подивіться на результати. Ви можете бути здивовані, які пропозиції отримаєте і чому цей куток центру ніхто не любить. Пам’ятайте, що молодіжний центр для молоді, а не лише для вас і який би ви не були дизайнер чи архітектор – довіртеся молодим людям.

Територія молодіжного центру – це близько 350 метрів квадратних, що включає великий спортивний зал зі скелелазними стінками та різноманітними туристичними перешкодами, а також декілька кімнат, у яких місцева молодь проводить різноманітні активності (кіноперегляди, клуби настільних ігор, акустичні та музичні вечори, інтелектуальні ігри). Також на території центру облаштований задній двір зі спортивним майданчиком та літньою сценою, що у теплу пору року слугує відкритим простором для роботи з молоддю.
Центр має два основних напрямки:
– рятувальний, основною метою якого є навчити дітей та молодь навичкам домедичної допомоги та діям у різних надзвичайних ситуаціях.
– молодіжний, метою якого є допомагати місцевій молоді розвивати себе, ставати сильнішою та брати участь у житті громади.
Центр не є комунальною установою, координатори та волонтери центру працюють безоплатно, на громадських засадах.
Також, в приміщенні молодіжного центру розміщена невеличка кав’ярня “Сова”, де можна придбати смачну каву, чай, лимонади та смаколики за доступною ціною. Вживання алкоголю та тютюну на території центру заборонене.
Цікавим моментом цього центру є громадський город (community garden), який розміщується на вулиці. Цей “город” вчить молодих людей садівництву, вирощуванню і догляду за рослинами.
Основним заходом є щорічний всеукраїнський форум “Молодвіж” у вересні. Пріоритетним обрали напрямок мережування просторів у м. Львові. У відео представлені дизайнерські рішення і ходи для малого міського центру.
ТВОРИ! – це мережа молодіжних просторів у Львові, яка зараз налічує три молодіжні центри: МолоДвіжЦентр.Львів (Чайковського, 31) Lviv Open Lab (пр.Червоної Калини, 58), Pixlab prostir (Городоцька, 285) у місті Львів.