Ефективний дизайн молодіжного центру
Що таке дизайн центру і чому він важливий?
Простими словами, це облаштування вашого центру, яке дозволяє якісно впроваджувати програмну роботу, проводити заходи, клуби чи працювати вашим молодіжним працівникам. Це важливо з огляду на те, що переважна більшість молодіжних центрів України на сьогодні є частиною іншого приміщення, або отримують локацію ту, яку отримують.

Центрів, які збудовані з нуля та саме з метою роботи молодіжного центру є одиниці (наприклад Пластовий вишкільний молодіжний центр), часто ми займаємо чужі локації, які були спроєктований, наприклад, як будинки культури чи офісні приміщення.

Отримавши такий «спадок», виникає тисяча проблем з тим, як облаштувати свою локацію так, щоб молоді люди відчували себе комфортно та безпечно, або ж як зробити так, щоб не перейматися тим, що немає де залишити верхній одяг 30 учасникам та учасницям, або що молодь не має де заряджати свої гаджети.

В цьому блоці ми розглянемо поради облаштування зон різного призначення, їх функціонал та познайомимося з кейсами щодо корисних лайфхаків багатьох молодіжних центрів України.
Як корисний додаток, варто ознайомитися із підручником «Добросовісна практика молодіжних центрів» де наші колеги з Естонії написали багато порад та цінної інформації за даною темою. Підручник перекладено українською мовою завдяки «Асоціації молодіжних центрів України».
Як ефективно облаштувати свій центр для молоді та із молоддю разом?
відео
експерта
Захарій Ткачук
Засновник Молодіжного центру Волині,
голова ГО “Молодіжна Платформа”,
координатор даного сайту
01
Планування дизайну центру, меблів і його наповнення має бути після планування програм. Що я маю на увазі? Якщо ви навчалися в нашій програмі «Менеджмент молодіжних центрів», то знаєте, що ваш центр на початку роботи має визначити свої напрями роботи. Ви досліджуєте молодь своєї громади й бачите, які виклики і які запити може мати молодь. Детальніше про це в іншому блоці за посиланням.

Коли ви зрозуміли, що будете мати програму лідерства, програму із розвитку волонтерства і програму з покращення дозвілля, то, логічно, що саме тоді варто планувати простір центру під відповідний функціонал. Не робіть закупівлі, ремонт, якщо не знаєте з чим ви будете працювати. Може вийти так, що ви зробили ремонт і функціонал для кімнати психолога, але він у вас і не планувався, тому кімната буде пустувати. Ви витратили всі кошти на меблі, а потім придумали кіноклуб для якого потрібний проєктор.

Тому дуже проста і банальна порада. Спочатку програмна робота, яку ви звісно бачите через заходи, а тоді вже ремонт й матеріальне забезпечення під ці заходи.

02
Легенда центру має узгоджуватися із дизайном центру. Проведіть дизайн сесію із молоддю вашого міста, дизайнерами, щоб подумати який вигляд може мати ваш центр. Логічно, якщо Ви назвали центр «Космодром» і хочете, щоб молоді люди не боялися мріяти, то і дизайн центру можна сформувати навколо космічної теми.

Я не прошу вас імітувати космічний корабель, хоча ідея цікава, але можна реально подумати про стінопис на стінах на дану тему, знайти шолом космонавта і робити фото із відвідувачами у ньому. Ця легенда (я навмисно не вживаю слово бренд) – гарна деталь вашого образу, маленький прояв креативності, яку, я вважаю, треба розвивати у ваших центра. Не плутайте легенду (зовнішній вигляд + ідею) з брендом. Бренд – це те, що говорять про вас люди, коли ви вийшли із кімнати. Бренд центру треба окремо планувати, може навіть потім ще раз ремонтувати приміщення і мати новий візуал вашого центру.

Раджу це зробити не в перші дні відкриття чи роботи, тому що це вимагає часу, серйозного підходу і вже сформованої команди. Тому на початку вистачить просто креативної легенди.

03
Вигадуйте зональність молодіжного центру. Логічно, що все залежить від квадратури та кількості кімнат. У когось це 1 кімната на 20 квадратів, а у когось два поверхи різних кімнат. Немає універсального способу, але є універсальні поради щодо зонування. Які б ви не мали програми всередині вашого центру, я раджу вам зробити зону для основних заходів.

Найчастіше, це найбільша кімната, де є можливість для проведення тренінгу чи презентації. Більше саме про цю кімнату дивіться у суміжному відео. Другою зоною за важливістю раджу зробити зону для працівників. Вони теж люди й часто втомлюються, потребують власного простору. Найкраще, коли це окрема кімната, яка закривається на ключ. Якщо вже працівники мають, де усамітнитися, подумаймо про кімнату для зборів, зустрічей, клубів. Не всі ваші заходи потребують великого простору: для когось треба провести клуб, для когось збори на 5 людей. Більше про кімнату для зборів у цьому дотичному відео. Ще одна супер важлива зона – це коворкінг або локація для «чіл», відпочинку іншими словами.

Молодіжні центри повинні були б виконувати функцію просторів, де просто може зібратися молодь, не завжди відвідуючи саме заходи вашого центру. Це може бути дуже шумна локація із пуфами чи диванами, де молодь простору «тусить». Це ваша можливість інтеграції молоді до середовища і простору центру. Ще гарними зонами є бібліотека, де є сучасні нові нон-фікшн книги та, в ідеалі, де можна почитати. І вишенькою на торті може стати зона на вулиці із різним функціоналом. Це може бути спортивний майданчик із брусами чи мала сцена для акустичних концертів, молодіжне кафе чи навіть «міський город».

Зони центру – це умовний термін, але добре, коли ви їх називаєте якимись цікавими іменами, наприклад «ланунжзона – 2 вазони», «тренінгова зала 101». Легенди можуть бути різні – головне, щоб суть і атмосфера кожної частини вашого центру вловлювалася молоддю моментально.

04
Зробіть стійку ресепшн. Перше, що має побачити молода людина, яка зайде у ваш молодіжний центр, це стійка адміністратора і самого адміністратора, який там є. Велика порада, щоб це була комунікабельна молода людина з гарною усмішкою. Молоді люди можуть відчувати страх заходити у нові локації, які до того ж пов’язані з міською чи сільською радою.

Якщо у вас буде знаходитися агресивна і неприємна людина у ролі адміністратора, то до вас більше не прийдуть. Принаймні, в деякі центри України я не дуже хочу повертатися через тон розмови.

05
Все ламається, а із молоддю у 2 рази швидше. Якщо вам так пощастило, що у вас є ресурси на закупівлю техніки чи меблів, то ви вже щасливчики. Купуйте, виготовляйте і ремонтуйте так, ніби по центру щодня буде проходити «Джуманджі».

Ваш центр – це публічне місце, люди будуть приходити й всі речі можуть ламатися. Зокрема гарні стільці по 500 грн за штуку можуть бути для вас головним болем. Щоб бути готовими (а це основна порада) подивімося відео вище на схемі.

06
Підлога і стіни. Все важливо. Повторюся, але частіше всього молодіжні центри в Україні мають невеликі приміщення і кожен метр квадратний має бути для вас та молоді супер функціональним. Це означає, що навіть стіни та підлога мають для вас бути корисними; вони можуть мати освітні функції чи цікавий дизайн для зберігання речей.

Окремо варто згадати про підлогу, корисність якої можна помножити в рази, обравши правильне покриття.

07
Кухня, або де ж нам почаювати. Дуже правильна локація і правильний підхід до роботи. Одразу зауважу, що вам необов’язково треба мати кухню в «повному фарші» із програми «Готуємо із Джеймі Олівером». Хоча, це було б чудово. Для такої кухні вам треба не просто мати великі ресурси, але і різного роду дозволи. Це один із кращих варіантів звісно, але вам вистачить навіть невеликого куточка, де можна робити собі теплі напої чи розігріти улюблений для молоді багет. Ви можете навіть здивуватися, як чудово працює ця зона і вартує вона не так вже і дорого, як здається на перший погляд.
08
Зробіть мапу тепла. З часом ви можете помітити, що певні місця вашого центру завжди наповнені молоді, а є місця, які молодь просто уникає. Може бути тисяча причин, чому так. І якщо цих причин ви не знаєте, то варто запитати молодих людей. Пропоную це зробити цікавою активністю під назвою «Мапа тепла». Ви «виганяєте» працівників на вулицю і залишаєте у молодіжному центрі лише молодь. Розвішуєте у центрі великі листи паперу (фліп-чарти) у місцях, де у вас так званий центр різних зон чи локацій.

Варто роздати червоні та сині наліпки чи наклейки. Попросіть молодь позначати на листах враження про це місце та емоції, коли вони ним користуються. Червоні наліпки – для опису теплих місць і позначення плюсів, сині – для пропозицій покращення і тих зон, де молоді люди рідко засиджуються. Важливо, дозвольте молоді рухати меблі (в рамках розумного звісно). Дайте їм можливість дизайнувати простір, як вони хочуть і подивіться на результати. Ви можете бути здивовані, які пропозиції отримаєте і чому цей куток центру ніхто не любить. Пам’ятайте, що молодіжний центр для молоді, а не лише для вас і який би ви не були дизайнер чи архітектор – довіртеся молодим людям.

Цікаві кейси
01
Скалодром молодіжно-рятувального центру “Тивер”, місто Ківерці
Молодіжно-рятувальний центр «Тивер» – громадський центр для розвитку та активного дозвілля дітей та молоді. Центр існує з 2016 року. Координатори та волонтери ГО «Тивер» перетворили закинуте приміщення колишнього будинку культури у простір, де може розвивати себе будь-яка молода людина.

Територія молодіжного центру – це близько 350 метрів квадратних, що включає великий спортивний зал зі скелелазними стінками та різноманітними туристичними перешкодами, а також декілька кімнат, у яких місцева молодь проводить різноманітні активності (кіноперегляди, клуби настільних ігор, акустичні та музичні вечори, інтелектуальні ігри). Також на території центру облаштований задній двір зі спортивним майданчиком та літньою сценою, що у теплу пору року слугує відкритим простором для роботи з молоддю.

Центр має два основних напрямки:
рятувальний, основною метою якого є навчити дітей та молодь навичкам домедичної допомоги та діям у різних надзвичайних ситуаціях.
молодіжний, метою якого є допомагати місцевій молоді розвивати себе, ставати сильнішою та брати участь у житті громади.

Центр не є комунальною установою, координатори та волонтери центру працюють безоплатно, на громадських засадах.

02
Громадський город Чернігівського обласного молодіжного центру
Чернігівський обласний молодіжний центр знаходиться у самому центрі міста, біля Красної площі, у будівлі колишнього кінотеатру. Будівля є архітектурною пам’яткою міста. Територія молодіжного центру – це близько 2500 квадратних метрів простору, який включає 3 обладнані кінозали (місткістю 45, 300, 400 осіб), виставкові холи та музейний простір “Арсенал Ідей. Чернігів”. Крім того, для участі у заходах, відпочинку та роботи відвідувачам доступний великий внутрішній дворик центру, який наразі активно оснащується всім необхідним для зручного проведення часу.

Також, в приміщенні молодіжного центру розміщена невеличка кав’ярня “Сова”, де можна придбати смачну каву, чай, лимонади та смаколики за доступною ціною. Вживання алкоголю та тютюну на території центру заборонене.

Цікавим моментом цього центру є громадський город (community garden), який розміщується на вулиці. Цей “город” вчить молодих людей садівництву, вирощуванню і догляду за рослинами.

03
Кухня, ресепшн та лаунж зона МолоДвіжЦентру, місто Львів
У відео представлений МолоДвіжЦентр. Ідея створення центру виникла після здобуття у 2018 р. статусу “Молодіжної столиці України”. Протягом 2019 р. було знайдено приміщення, зроблений ремонт та створена комунальна установа. Офіційно центр відкрився у січні 2020 р. Приміщення у центрі міста має 2 поверхи та площу 367 м2. Команда центру – 9 осіб. За 52 дні роботи, до карантину, події центру відвідало 3500 осіб.

Основним заходом є щорічний всеукраїнський форум “Молодвіж” у вересні. Пріоритетним обрали напрямок мережування просторів у м. Львові. У відео представлені дизайнерські рішення і ходи для малого міського центру.

ТВОРИ! – це мережа молодіжних просторів у Львові, яка зараз налічує три молодіжні центри: МолоДвіжЦентр.Львів (Чайковського, 31) Lviv Open Lab (пр.Червоної Калини, 58), Pixlab prostir (Городоцька, 285) у місті Львів.