Рівність та різноманіття у роботі центру
Що таке рівність та різноманіття у роботі
молодіжного центру?
Різноманітність — це поєднання відмінностей і подібностей, які включають у себе такі характеристики, як індивідуальність, цінності, релігійні та політичні погляди, освіту, вік, стать, колір, расу, фізичні характеристики, інвалідність, переконання, духовність, сексуальну орієнтацію, мову, сімейний статус тощо.

Різноманітність досвідів та точок зору співробітників та співробітниць сприяє створенню нестандартних та інноваційних рішень. Однак, управлінський персонал повинен визнати різноманітність потреб і очікувань своєї команди та реконструювати існуючі методи та техніки управління цим унікальним ресурсом в цілях більшої індивідуалізації.

Стосовно концепції рівності існує багато дискусій. Побутує думка про те, що люди не можуть бути рівними, бо вже народжуються різними за набором характеристик, статтю, кольором шкіри і т.д. Але саме у цьому і полягає різноманіття. І воно не повинно стояти на перешкоді розвитку потенціалу та якісному життю молодої людини.

Тож під рівністю мається на увазі те, що у кожної людини мають бути забезпечені рівні права і можливості в реалізації цих прав: навчатися, працювати, відпочивати, вступати в шлюб (якщо вона того хоче) тощо.

Цікаво. Наприклад, молода людина, яка є внутрішньо переміщеною особою, через військові дії може відчувати нерівність із розв’язання житлових питань. Часто такі люди стикаються з дискримінацією з боку орендарів: ті, або відмовляються здавати житло, дізнавшись про їхній статус, або необґрунтовано завищують ціни тощо. Проблеми можуть виникати й у доступності формальної та неформальної освіти, що зумовлені раптовою зміною місця проживання
Як впровадити дану тему у роботі молодіжного центру?
відео
експертки
Яна Пекун
«Експертка-консультантка з питань запобігання та протидії
домашньому та ґендерно зумовленому насильству.
Ведуча подкастів про інклюзію на Radio Skovoroda.”
Існує багато характеристик, які можуть відрізняти молодь. Говорячи про рівні можливості та розмаїття найчастіше ми зосереджуємось на 7 ознаках:
стать, вік, інвалідність, сексуальна орієнтація, баланс між роботою та особистим життям, расова та етнічна приналежність, релігія і вірування.

Які ж переваги надає нам рівніть і різноманіття у роботу центру?
• Додає командам нові навички за рахунок різних досвідів та характерів.
• Краще розуміння тих, з ким працюємо, а також покращення навичок спілкування.
• Саме різноманітність у команді сприяє інноваціям та креативності.
• Покращує імідж організації в громаді.
• Різноманітність допомагає організаціям стати роботодавцем та місцем вибору.
• Зменшує ризики скарг стосовно дискримінацій.

Національна молодіжна стратегія до 2030 року передбачає рівність можливостей як рішення, що базуються на тому, що гідність людини є непорушною цінністю, незалежно від віку, статі, інвалідності, етнічного і соціального походження, релігійних та інших переконань, сімейного й майнового стану, місця проживання, мовних та інших ознак.

Принципи, яких рекомендовано дотримуватись
при роботі Молодіжних центрів

  • Розуміння, поваги та співпраці з розмаїттям для можливості справедливої та повної участі в нашій роботі;
  • Відсутності необґрунтованої дискримінації при наймі на роботу, відборі персоналу та інших процесах;
  • Забезпечення діяльності, що сприяє рівності можливостей, в тому числі проведення аналізу та оцінки відповідності політик та функцій;
  • Принципам рівності і прогрес виконання плану дій з розмаїття;
  • Чесного, гідного і ввічливого ставлення до співробітників та співробітниць;
  • Виконання своєї ролі в усуненні бар’єрів та виправленні дисбалансів, викликаних нерівністю та дискримінацією.

Варто також впроваджувати в роботу Центру стратегію різноманіття.
Різноманіття потребує того, щоб ми цінували та враховували наші відмінності. Ми маємо створити атмосферу, в якій різноманіття та відмінності всіх учасників будуть шануватися в рамках укладу та поведінки групи.

Принцип справедливості
Це не ставитися до людей однаково, а намагатися зрозуміти кожну молоду людину і дати їй те, чого вона потребує. Враховувати відмінності, забезпечити такий процес, який призведе до справедливого результату.

Тож пам’ятайте, що недискримінація передбачає і гарантує рівне ставлення до різних людей. Це означає, що ніхто не може бути виключений або обмежений у своїх правах та можливостях через те, що він чи вона якось відрізняється від інших. До цих ознак належать стать, вік, подружній статус, мовні ознаки, раса, релігійні чи політичні переконання, походження і місце народження, сексуальна орієнтація та гендерна ідентичність тощо.

Тобто ніхто не може вас звільнити з роботи через колір шкіри, стать чи релігію.
Тож будьте толерантними та ввічливими. Різноманітність має багато переваг.

Корисні поради для досягнення ґендерної
рівності та соціальної інклюзії у
Молодіжних центрах
Успішні кейси
01
Угорсько – український молодіжний простір “Здибанка”. Закарпаття
“Здибанка” – унікальний молодіжний простір, де разом розвиваються українська та угорська молодь. Його успішність визначається також якісною співпрацею у трикутнику “громада – влада – молодь”. Ідея створити хаб виникла у Анжеліки Улиганець, вчительки хімії та біології Свободянської ЗОШ І-ІІІ ст.

Наразі є кілька напрямків, які веде молодь. Наприклад, щосуботи працює творчий гурток “Be create” від 16-річної Віки Матоли. Її однокласниця, Валерія Маркуш (дружньо “Валєрчик”) теж у суботу веде гурток танців, бо хоче збагнути, чи варто їй вступати на хореографічний. А ось Марк Тараненко, розробник логотипу для “Здибанки”, займається … репетиторством із математики.

02
Інклюзивний молодіжний центр “Даруємо радість”
Команда молодіжного центру «Даруємо радість» з м. Дніпро, працює на базі благодійного фонду з 2014 року. 

З часу заснування центру, була ідея працювати саме в інклюзивному підході. А головною метою роботи – соціальна адаптація дітей та підлітків із складним дитинством у Дніпропетровській області з активним залученням громади.

Молодіжний центр працює, переважно, з підлітками, які знаходяться в групі ризику соціального виключення або вже є вразливими чи соціально відокремленими*. Це діти із багатодітних та малозабезпечених родин, діти-сироти, дітьми, які позбавлені батьківського піклування та, що живуть та навчаються в інтернатах, прийомних родинах, будинках сімейного типу, з внутрішньо переміщеними особами. Також, серед відвідувачів центру є учасники та учасниці з порушеннями фізичного та розумового розвитку, з інвалідністю.

Команда МЦ сама обирає ті групи відвідувачів, з якими працює, щоб якісно інтегрувати їх в активності центру. Працівники вважають, що МЦ є неповністю відкритим, тому що обирає з якими групами працювати, а з якими ні.